tirsdag den 6. august 2013

Morgenmad


Jeg spiser altid morgenmad, men ikke den samme slags hver dag. Havregrød er den morgenmad jeg nok er allermest glad for. Den kan varieres i det uendelige og så er det supersundt med masser af kostfibre.

I dag har jeg bærkompot på min havregrød og som I kan se, er der ingen smørklat på grøden......smør er ikke en del af min kostplan lige for tiden.

Opskriften på bærkompot får I lige her:

BÆRKOMPOT

200 gram bær efter eget valg, jeg brugte frosne hindbær og jordbær 100 gram af hver.
1 udstenet og tørret daddel
2 spsk vand
evt. sødemiddel

Jeg lod de frosne bær tø næsten op i en gryde, skar dadlen i lillebitte stykker, vand i gryden og lod det hele koge i et stykke tid, så det var godt kogt ind.
Det eneste sødemiddel jeg havde i huset, bortset fra Perfect Fit (sukker- og fedterstatning) var Stevia sødetabletter, som jeg bruger når jeg drikker grøn te. Jeg kom 4 tabletter i kompotten og tænkte at det måtte komme an på en prøve om de kunne bruges. Det tog lidt tid inden de var helt opløst, men det fungerede fint. Kompotten er stadig en del syrlig, men ikke så sur at den ikke kan spises.

Uhmmm.....det smager tosset godt ovenpå havregrød og jeg tror da også det kan bruges som marmelade.

Jeg har kommet det i et glas og i køleskabet og der er kompot til de næste 3 - 4 dage tror jeg.

Husk holdbarheden på det ikke er så lang, da der hverken er sukker eller konserveringsmiddel i.

Ingen kommentarer: