tirsdag den 14. juli 2009

Grahamsbrød


Hvis du vil lave et rigtig godt og ernæringsmæssigt sundt brød, så skal du prøve at bage grahamsbrød. Udover at være sundt, smager det rigtig godt.



Til 2 brød

50 g gær
6 dl lunken vand
½ dl rapsolie
2 tsk salt
500 g grahamsmel
400-500 g hvedemel

Gæren udrøres i det lunkne vand, olie og salt tilsættes. Derefter tilsættes grahamsmel og det meste af hvedemelet. Dejen æltes rigtig godt og yderligerer hvedemel tilsættes efter behov (dejen skal klæbe en smule).

Dejen hæver tildækket ved stuetemperatur i ca 30 min.

Derefter slåes luften ud af dejen og der formes 2 brød, som enten lægges direkte på bagepapir på en bageplade eller de kommes i hver sin 1½ l brødform (jeg bruger sjældent form når jeg bager brød). Efterhæver tildækket i 30 min, ridses og pensles med vand. Herefter bages de i en forvarmet ovn i ca 25 - 30 min ved 220 grader.

Opskriften er en redigeret udgave fra en melpose.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Ser ud til at være nogle lækre brød, det må jeg hellere prøve. Havde du ikke også engang en strikkeblogs, synes ikke jeg kan finde den igen.

Jane sagde ...

Hej Susanne
Strikkeblog, jo, men den er lukket nu :-)