søndag den 7. juli 2013

SUKKERFRI BANANKAGE

Efter jeg har fået diabetes er jeg begyndt at eksperimentere lidt med mine bageopskrifter. Det er lykkedes mig at bage en banankage der er meget tæt på en almindelig opskrift. Børnene spiste den med velbehag og fik først bagefter at vide, at kagen faktisk var sukkerfri :-)
Det eneste jeg savnede lidt var noget glasur. Jeg ved man kan købe noget der hedder Atwel flordrys (Sukkerfrit) men her i byen er der ingen der forhandler det, men når jeg kommer til en større by så skal det selvfølgelig købes og afprøves.


SUKKERFRI BANANKAGE 

3 æg
1½ dl perfect fit fra ISIS*
2 tsk vanille
2 dl hvedemel
1 tsk bagepulver
50 gr oliemargarine
1½ dl bananmos

Æggene røres skummende sammen med vanillesukker. Bland mel, perfect fit og bagepulver sammen og bland det i dejen skiftevis sammen med bananmos og oliemargarine.

Smør en tærteform med oliemargarine og drys lidt mel i bunden (så dejen ikke hænger i). Bages midt i ovnen ved 175 grader i ca 20 minutter. 

I et stykke kage (50 gram) er der 121 kcal :-)

Pr. 100 gram:
242 Kcal
protein 6,1 gram
kulhydrat 21 gram
fedt 11 gram
kostfibre 19 gram

*Perfect fit kan bla. købes i Super Best

Ingen kommentarer: